در حال بارگذاری فایل ...
اپ باتری سپاهاندسترسی آسان‌تر

تست باتری

آیا باتری ماشین شما قدرت کافی برای استارت زدن در هوای سرد را دارد؟! تنها راه یافتن پاسخ این سوال این است که وضعیت سلامت باتری ماشین و میزان شارژ آن توسط دستگاه ولت متر سنجیده شود. به عبارت دیگر می‌بایست تست باتری خودرو را انجام دهید.

تست سلامت سیستم برق خودرو یا همان تست باتری خودرو، فرآیندی است که باید برای اطمینان از عملکرد صحیح باتری خودرو به طور منظم و حداقل دوبار در سال انجام شود. در واقع این چکاپ منظم مانع از خرابی سیستم برق خودرو می‌شود. اما اکثر رانندگان به این نکته توجه ندارند و هر زمان با نشانه‌هایی از ضعف یا خرابی باتری مواجه شوند، به فکر تعمیر یا تعویض باتری می‌افتند. اهمیت این موضوع باعث این مقاله را به نحوه انجام تست خودرو اختصاص دهیم. تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

نحوه تست باتری خودرو

برای سنجش سلامت باتری خودرو می‌توانید از یک ولت متر آنالوگ یا دیجیتال استفاده کنید اما خواندن اطلاعات ولتاژ در نمونه‌های دیجیتال راحت‌تر است و عدد دقیق تری را به شما نشان می‌دهد. برای سنجش ولتاژ باتری، لازم است در ابتدا سوئیچ را کامل ببندید و کلیه چراغ‌های ماشین را خاموش کنید. سپس کابل مثبت ولت متر را به قطب مثبت باطری و کابل منفی آن را به قطب منفی باتری خودرو وصل کنید. قطب مثبت باتری با علامت + و کابل مثبت ولت متر معمولاً به رنگ قرمز است، به همین ترتیب قطب منفی باتری با علامت - و کابل منفی ولت متر با رنگ مشکی مشخص شده است. پس از وصل کردن ولت متر به باتری ماشین، کافیست اعدادی که ولت متر نشان می‌دهد را بخوانید و آن‌ها را با اعداد جدول زیر مقایسه کنید:

ولتاژ باتری

وضعیت شارژ

۱۲.۶۶ ولت

۱۰۰ درصد

۱۲.۴۵ ولت

۷۵ درصد

۱۲.۲۴ ولت

۵۰ درصد

۱۲.۰۶ ولت

۲۵ درصد

۱۱.۸۹ ولت

۰ درصد

البته توجه داشته باشید که والتاژهای جدول بالا، مربوط به دمای 26 درجه سانتی‌گراد است. از این رو در شرایط آب و هوایی گرم‌تر یا سردتر، استاندارد میزان ولتاژ باتری ماشین تفاوت دارد. به این صورت که به ازای هر 12 درجه سانتی‌گراد کاهش دما، اُفت ولتاژ در حدود 0.01 اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال در دمای منفی 1 درجه سانتی‌گراد، در صورتی که باتری شارژ کامل داشته باشد، ولت متر عدد 12.588 را نشان می‌دهد و در دمای منفی 17 درجه، ولتاژ آن 12.516 ولت خواهد بود. از این رو مطابق جدول بالا، یک باتری با 12.30 در حدود 50 درصد شارژ دارد و باید باید شارژ شود.

اگر ولتاژ باتری اتومبیل شما کمتر از 12.45 ولت (75 درصد شارژ) باشد، باید نسبت به شارژ باتری اقدام کنید. می‌توانید این کار را با اتصال به یک شارژر باطری قابل حمل انجام دهید و یا اینکه به مدت 15 تا 20 دقیقه با سرعت 65 کیلومتر در ساعت یا بیشتر از آن با خودروی خود رانندگی کنید. در این صورت باتری خودروی شما به طور کامل شارژ خواهد شد.

 

اهمیت شارژ کامل و سلامت باتری خودرو

شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که ضرورت کامل بودن شارژ باتری خودرو چیست؟ واقعیت این است که سلامت و کامل بودن شارژ باتری خودرو، تضمین می‌کند که بتوانید اتومبیل را به خصوص در فصل زمستان به راحتی روشن کنید. به عبارت دیگر سالم بودن باتری، سرعت عملکرد خودرو را بهبود می‌دهد.

واقعیت این است که روغن موتور با شروع فصل زمستان و پایین آمدن دمای هوا، غلیظ می‌شود، بنابراین هنگام چرخاندن سوئیچ و استارت زدن، به شدت جریان بیشتری نیاز است. به عنوان مثال در دمای منفی 15 درجه سانتی‌گراد، شدت جریان مورد نیاز برای روشن‌ کردن یک موتور سرد ممکن است تا ۲ برابر افزایش یابد.

توجه داشته باشید که باتری‌های اسیدی زمانی بهترین عملکرد را دارند که 75 درصد یا بیشتر شارژ داشته باشند. همچنین اگر شارژ این نوع باطری خالی شود و طی چند بعد تا ۷۵ درصد یا بیشتر شارژ نشود ممکن است آسیب دائمی ببیند.

نکته مهم: اگر شارژ باتری خودرو شما خالی شده و مایع اسیدی درون آن منجمد شده است، اقدام به شارژ نکنید، چراکه ممکن است منجر به انفجار باتری شود! همچنین به یاد داشته باشید که قبل از شارژ یا تست باتری خودرو، آن را از اتومبیل خارج نمایید و ترجیحاً به یک منطقه گرم منتقل کنید تا کمی گرم شود.

 

وضعیت سلامت باتری خودروی شما چگونه است؟

برای اینکه بدانید باتری اتومبیل سالم است یا نه، باید در نظر داشته باشید که به طور کلی باتری سالم شارژ می‌شود، می‌تواند شارژ را نگه دارد و همچنین قادر است شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است را تولید کند. در حالیکه باتری خراب، نه تنها شارژ نمی‌شود و شارژ را نگه نمی‌دارد، بلکه نمی‌تواند شدن جریان مناسب برای استارت موتور را تامین نماید.

واقعیت این است که باتری سالم را می‌توان شارژ نمود و از این طریق عملکرد آن را بهبود داد. این در حالی است که باتری خراب باید تعویض شود. 

انواع باتری ماشین می‌توانند حداکثر بین 4 تا 5 سال عمر کنند. بنابراین اگر عمر باتری اتومبیل شما 4 سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی‌دارد، به طور مرتب شارژ آن خالی می‌شود و یا استارت زدن بیش از حد معقول طول می‌کشد، به نظر می‌رسد که باید به فکر یک باتری جدید باشید.

البته به یاد داشته باشید که باتری ضعیف یا خالی، لزوماً به این معنا نیست که باتری خودرو خراب شده است یا باید تعویض شود، بلکه ممکن است باتری سالم باشد اما به دلایلی مانند موارد زیر، خالی شده باشد:

  • چراغ خودرو روشن مانده باشد.
  • مدتی از خودرو استفاده نشده تا شارژ باتری کامل شود.
  • خودرو برای مدت طولانی استارت نخورده و اصلاحاً باتری خوابیده است.
  • مشکلی در سیستم شارژ یا دینام خودرو وجود داشته باشد.
  • وجود مشکل در سیستم برق خودرو که منجر به خالی شدن باتری در زمان خاموش بودن ماشین می‌شود.
  •  

جمع بندی

در این مطلب درباره چگونگی تست باتری خورد و تشخیص سالم بودن آن صحبت کردیم. گفتیم برای بهبود عملکرد بهتر خودرو هنگام استارت زدن، به ویژه در فصل زمستان لازم است باتری سالم و به طور کامل شارژ شده باشد. همچنین برای جلوگیری از خرابی باتری، باید آن را به طور سالانه مورد بررسی قرار دهید. توجه نکات گفته شده در این مطلب به شما این امکان را می‌دهد که یک اتومبیل سالم و بی درد سری داشته باشید.

 

شماره تماس پشتیبانی
باتری سپاهان
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باتری سپاهان می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین